Marszałkowski Program Stypendialny dla uczniów szkół i placówek kształcenia ogólnego województwa opolskiego

Marszałkowski Program Stypendialny dla uczniów szkół i placówek kształcenia ogólnego województwa opolskiego
Tytuł projektu
Marszałkowski Program Stypendialny dla uczniów szkół i placówek kształcenia ogólnego województwa opolskiego
Źródło dofinansowania
EFS+ w ramach Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021-2027
Wartość projektu
Wartość projektu 1 764 699,60 zł
Dofinansowanie EFS+ 1 499 994,66 zł
Okres realizacji
29.03.2024 – 30.09.2026
Opis projektu
Marszałkowski Program Stypendialny dla uczniów szkół i placówek kształcenia ogólnego województwa opolskiego to projekt skierowany do uczniów uczęszczających do liceów ogólnokształcących na terenie województwa opolskiego.
Realizacja programu pomocy stypendialnej ma na celu zniwelowanie różnic oraz barier utrudniających rozwój edukacyjny uczniów naszego województwa. Program ma również pomóc w wykorzystywaniu pełnego potencjału osobowego. Stypendium ma stanowić także wsparcie w równym dostępie do kształcenia
i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia dla uczniów zdolnych, znajdujących się w niekorzystnej sytuacji.
Projekt ma za zadanie wsparcie młodzieży poprzez rozwój zarówno kompetencji kluczowych: informatycznych, językowych, społecznych oraz rozwijających przedsiębiorczość, kompetencji przekrojowych, myślenia krytycznego, kompetencji obywatelskich i innowacyjnych, umiejętności korzystania z mediów, umiejętności społeczno-emocjonalnych. Kluczowy dla realizacji projektu jest rozwój osobisty, społeczny, intelektualny beneficjentów ostatecznych.
Cele projektu
Celem projektu jest pogłębienie uczniowskich kompetencji kluczowych
i uniwersalnych niezbędnych do funkcjonowania na rynku pracy przy jednoczesnym rozwoju indywidualnego podejścia do ucznia. Cel ten będzie realizowany poprzez tworzenie korzystnych warunków rozwoju edukacyjnego dla młodzieży uczącej się w liceach ogólnokształcących na terenie województwa opolskiego, a znajdującej się w grupie osób w niekorzystnej sytuacji w województwie opolskim.
Wsparcie finansowe stanowi bezpośrednią formę udzielenia pomocy uczniom
i uczennicom. Takie wsparcie ma charakter motywacyjny. Ma przyczynić się
do lepszego przygotowania zawodowego i przeciwdziałać skutkom ewentualnego odpływu kwalifikowanych kadr z regionu, a także zmniejszeniu marginalizacji uczniów zdolnych znajdujących się w niekorzystnej sytuacji.
Działania w zakresie podniesienia wśród młodzieży kompetencji oraz ukształtowania właściwych postaw istotnych z punktu widzenia przyszłej zatrudnialności oraz rozwój indywidualizacji nauczania w konsekwencji będzie mieć wpływ na budowę umiejętności niezbędnych młodemu człowiekowi w życiu zawodowym i społecznym. Długoterminowo znajdzie to swoje odzwierciedlenie zarówno w wynikach osiąganych na kolejnych etapach kształcenia jak
i wskaźnikach zatrudnienia.
Grupa docelowa
Zdolni uczniowie uczęszczający do liceów ogólnokształcących na terenie województwa opolskiego znajdujący się w niekorzystnej sytuacji(z grup defaworyzowanych).
FEO 2021-2027 jest programem, który w części współfinansowanej z EFS+, ukierunkowany jest na wsparcie grup znajdujących się w trudnej sytuacji w dostępie do rynku pracy, edukacji czy też usług społecznych i zdrowotnych.
Wsparcie w ramach programu pomocy stypendialnej skierowane jest do uczniów zdolnych znajdujących się w niekorzystnej sytuacji, w oparciu o rozdział V Analizy grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji w województwie opolskim.
Wskazany dokument wskazuje grupę osób, do której kierowane jest wsparcie i są to osoby zdolne, które:
a) zamieszkują obszary wiejskie – zgodnie z klasyfikacją DEGURBA ,
b) zamieszkują na obszarach strategicznej interwencji zgodnie z OSI Krajowe :
c) znajdują się w pieczy zastępczej,
d) rodzina ucznia ma ustalone prawo do zasiłku rodzinnego, w okresie wskazanym w ogłoszeniu o naborze,
e) posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
f) posiadają orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, ze względu na stan zdrowia utrudniający lub uniemożliwiający chodzenie do szkoły,
g) posiadający specjalne potrzeby edukacyjne, bez orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, ze względu na:
– przewlekłe choroby,
– zaburzenia zachowania lub emocji,
– specyficzne trudności w uczeniu się,
– deficyty kompetencji i zaburzenia sprawności językowych,
– sytuacje kryzysowe bądź traumatyczne,
– niepowodzenia edukacyjne,
– zaniedbanie środowiskowe, z uwagi na sytuację bytową ucznia i jego rodziny, sposób spędzania czasu wolnego czy kontakty środowiskowe,
– trudności adaptacyjne związane z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związane z wcześniejszym kształceniem za granicą np. dzieci romskie, dzieci z rodzin migrantów.

#FunduszeUE
#FunduszeEuropejskie

TERMINY NABORU > ZOBACZ <

Nasze serwisy