Dlaczego i jak uczyć dwujęzycznie?

Edukacja dwujęzyczna staje się coraz bardziej istotnym elementem współczesnego systemu oświaty, odpowiadając na potrzeby globalizacji i wielokulturowego społeczeństwa. Nauczanie dwujęzyczne nie tylko rozwija kompetencje językowe uczniów, ale także poszerza ich horyzonty poznawcze i kulturowe.

Odbywająca się w II Liceum Ogólnokształcącym w Opolu konferencja „Dlaczego i jak uczyć dwujęzycznie? O wyzwaniach i możliwościach nauki języków obcych w dobie AI na przykładzie języka niemieckiego” zgromadziła uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół z oddziałami dwujęzycznymi z całego województwa. Konferencja jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się potrzeby edukacyjne w kontekście rozwoju nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji (AI).

– Województwo opolskie ma długą tradycję nauczania dwujęzycznego, która wynika z naszej wyjątkowej historii i wielokulturowego dziedzictwa – mówi wicemarszałek Zuzanna Donath – Kasiura. – Obserwujemy, że uczniowie kształceni w systemie dwujęzycznym osiągają nie tylko lepsze wyniki w nauce języków obcych, ale również wykazują większą otwartość na inne kultury i lepiej radzą sobie na międzynarodowym rynku pracy. Szczególnie istotne jest rozpoczynanie edukacji dwujęzycznej jak najwcześniej, najlepiej już na etapie przedszkolnym, gdy dzieci z największą łatwością przyswajają nowy język. Równie ważne jest zapewnienie ciągłości kształcenia dwujęzycznego na kolejnych etapach edukacji – dodaje.

Dr Mateusz Pszczyński z Uniwersytetu Opolskiego podkreśla natomiast, że dziś tym, co  rewolucjonizuje nauczanie języków obcych, jest sztuczna inteligencja. – Mamy dostęp do narzędzi, które kilka lat temu wydawały się niemożliwe – natychmiastowe tłumaczenia, konwersacje z inteligentnymi asystentami, symulacje sytuacji komunikacyjnych. Jednak najważniejsze pozostaje wciąż zaangażowanie nauczyciela i indywidualne podejście do każdego ucznia. AI to narzędzie, które wspomaga, ale nie zastępuje ludzkiego kontaktu i kreatywności w procesie edukacyjnym – mówi.   

Gospodarzem konferencji było II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Konopnickiej w Opolu, które już od wielu lat uczy dwujęzycznie.  Zaprosiliśmy na konferencję znakomitych gości, dla których sprawa nauczania dwujęzycznego jest szczególnie istotna. Mamy nadzieję, że ta konferencja przyczyni się do wspólnej odpowiedzialności za kształcenie i budowania naszego regionu. Kluczowym celem jest nie tylko opanowanie języka, ale przede wszystkim zaszczepienie w uczniach głębokiej fascynacji poznawaniem świata poprzez swobodną, pozbawioną barier komunikację – mówi Agnieszka Buganik-Pszczyńska, dyrektor szkoły.

Na koniec konferencji uczniowie zmierzyli się w debacie oksfordzkiej z pytaniem: „Sztuczna inteligencja – szansą czy zagrożeniem dla nauczania języków obcych?”

Na czym polega nauka dwujęzyczności?

Myślę, że nauka dwujęzyczności  polega przede wszystkim  nie tylko na samej nauce języka, ale także kultury – Emila, uczennica II LO w Opolu. -Jest to związane z wyjazdami, projektami w których biorę udział. Nauka języków obcych to nasza przyszłość, obojętnie gdzie nie wyjedziemy, mamy możliwość komunikacji. Bardzo się cieszę, że mam możliwość nauki języków obcych w szkole, bo jest to bardzo cenne – dodaje. 

Edukacja dwujęzyczna to inwestycja w przyszłość młodego pokolenia. Wymaga ona systematycznego podejścia i zaangażowania wszystkich uczestników procesu edukacyjnego: uczniów, nauczycieli, rodziców oraz władz oświatowych.

fj,dt

Udostępnij wpis:

Nasze serwisy