Finisz inwestycji drogowej w Gwoździcach

Po kilku miesiącach intensywnych prac oddano do użytku przebudowane przepusty oraz odcinek drogi wojewódzkiej nr 415 w Gwoździcach w gminie Krapkowice. Inwestycja kosztowała 11,6 mln złotych.

Drogowcy weszli na plac budowy w połowie maja. Wykonawcą budowy była firma Bud-Bau Opole sp. z o.o. Koszt inwestycji Zarząd Dróg Wojewódzkich w Opolu to 11,6 mln złotych, około połowa tej kwoty to ministerialna subwencja mostowa, resztę stanowią pieniądze samorządu województwa.

Największym wzywaniem pod względem technicznym oraz czasochłonnym była rozbiórka przepustów drogowych oraz budowa nowego. Z technicznego punktu widzenia sporo prac wykonywanych było pod ziemią, kompleksowo przebudowano kanalizację deszczową oraz kolidujące sieci tj. wodociągową, sanitarną, teletechniczną i energetyczną. Dla wzmocnienia konstrukcji wybudowano także mury oporowe. Na przepustach zamontowano bariery ochronne.

W centrum wsi na odcinku 350 metrów przebudowano także kompleksową drogę wojewódzką. Poszczególne etapy obejmowały m.in. rozebranie wszystkich warstw konstrukcji nawierzchni, wykonanie nowej konstrukcji, uwzględniając pełną stabilizację i odwodnienie podłoża gruntowego (obciążenie 115 kN/oś i klasa techniczna G). Powstała ponadto bitumiczna ścieżka pieszo – rowerowa. Dla bezpieczeństwa niechronionych użytkowników ruchu drogowego wybudowano przejście dla pieszych z dedykowanym oświetleniem oraz doświetlono przystanek autobusowy. Budowa choć krótka, bo trwająca zaledwie kilka miesięcy, była dość uciążliwa. Konieczne było całkowite zamkniecie drogi.

Jak zauważa członek zarządu województwa Szymon Ogłaza, przepust to najważniejszy element inwestycji.– Wcześniej były tu dwa przepusty, zastąpił je jeden nowy, większy. Będzie on regulował tu skomplikowaną gospodarkę wodną i służył kierowcom. DW 415 ma spore znaczenie lokalne – przyznał.

Potwierdza to także wykonawca inwestycji. – Na pewno najtrudniejszą częścią inwestycji było wybudowanie przepustu. Posadowienie tego obiektu inżynieryjnego wykonano na palach, to m.in. dużo robót specjalistycznych w postaci ścianek szczelnych, żelbetów i prefabrykatów żelbetowych, które tam zostały zamontowane – wyjaśnił Tomasz Śmiały z Bud-Bau Opole.

W ramach zadania wymieniono konstrukcję pod budowę nowej nawierzchni drogowej. Z uwagi na dość skomplikowane warunki gruntowe pod geowłókniną została wykonana stabilizacja spoiwem cementowym z dodatkiem hydrofobowym, co ma zapobiegać podciąganiu wody kapilarnej. Występują tu przewarstwienia torfów, piaski pylaste, które powodują, aby ten przepust stał, to w ziemię musiały zostać wmontowane elementy, które w konsekwencji są niewidoczne i niezauważalne dla kierowców. Powstały też mury oporowe, które stanowią zabezpieczenie skarpy wybudowanej ścieżki pieszo-rowerowej.

kk

 

Udostępnij wpis:

Nasze serwisy