„Opolskie na rowery” to nie tylko wycieczki rowerowe. Pod tym hasłem realizowany jest jeden z ostatnich projektów w tej perspektywie finansowej – został zainaugurowany konferencją z samorządami lokalnymi i środowiskami rowerowymi w dniu 4 listopada 2020 roku i potrwa do grudnia 2022 roku.
To projekt własny Samorządu Województwa Opolskiego, a jego celem jest kompleksowe podejście do ścieżek rowerowych w regionie. Wart jest 2,5 miliona złotych.
Interaktywna mapa z przebiegiem koncepcji tras rowerowych województwa opolskiego
Koncepcja zintegrowanej sieci tras rowerowych województwa opolskiego
AKTUALNOŚCI:
Dziękujemy za udział w konsultacjach!
Ponad osiemdziesiąt uwag zgłosili uczestnicy konsultacji koncepcji zintegrowanej sieci tras rowerowych dla województwa opolskiego. Marszałek podziękował wszystkim, którzy wzięli w nich udział. – Państwa zaangażowanie i chęć współpracy przerosły nasze najśmielsze oczekiwania. Dziękuję za wszystkie przesłane uwagi, propozycje tras, mapy oraz wskazówki, a w szczególności za czas poświęcony na spotkania konsultacyjne online oraz na terenie całego województwa – napisał marszałek Andrzej Buła.
Wszystkie otrzymane uwagi zostały dokładnie przeanalizowane i jeśli tylko było to możliwe, uwzględnione zostały w obecnej wersji koncepcji. Zestawienie uwag wraz z informacją o ich wykorzystaniu zostało umieszczone poniżej.
Ale jak zapowiada marszałek, to nie koniec działań Zarządu Województwa Opolskiego w sferze polityki rowerowej. – Ta koncepcja to jedynie podstawa do dalszych prac – mówi.
Jak tylko zarząd województwa przyjmie opracowaną po konsultacjach „Koncepcję zintegrowanej sieci tras rowerowych dla województwa opolskiego”, zostanie ona opublikowana na naszej stronie.
Zestawienie uwag i odp. do koncepcji zintegrowanej sieci tras rowerowych – Opolskie na rowery
____________________________________________________________________________
Czas na ostatnie konsultacje
Projekt „Opolskie na rowery – przygotowanie i realizacja koncepcji rozwoju ścieżek rowerowych w województwie opolskim wraz z kampanią edukacyjną” realizowany jest z aktywnym udziałem wielu osób i środowisk z całego regionu. Cały maj w ubiegłym roku trwały konsultacje już istniejących tras rowerowych. Wzięli w nich udział nie tylko samorządowcy, ale także przedstawiciele instytucji państwowych, organizacji pozarządowych i mieszkańcy. 352 osoby uczestniczyły w 12 spotkaniach, niemal dwieście uwag zgłoszono przez formularz dostępny na mapie i drogą mailową.
Latem trwała inwentaryzacja już istniejących tras. Jej wykonawcy pokonali 1967 kilometrów. Podczas tych przejazdów zbierano informacje o jakości tras, rodzaju nawierzchni oraz stanie ich oznakowania. Przede wszystkim zwracano uwagę na przejezdność i bezpieczeństwo każdego użytkownika. Dane, pozyskane podczas tych przejazdów, zostały wykorzystane do opracowania koncepcji.
Teraz przyszedł czas na ostatni etap konsultacji – dyskusji nad ostatecznym kształtem koncepcji. Podczas spotkań będzie prezentowana proponowana zintegrowana sieć tras rowerowych oraz kolejne działania związane z oznakowaniem szlaków rowerowych w regionie i budowy małej infrastruktury rowerowej.
Raport z inwentaryzacji tras rowerowych w województwie opolskim
Prezentacja wykonawcy inwentaryzacji sieci tras – konsultacje
—————————————————————————————————————————————–
„Opolskie na rowery” – rozpoczynamy konsultacje społeczne w powiatach
„Opolskie na rowery” czyli kompleksowo o ścieżkach rowerowych w regionie
Efektem projektu będzie opracowanie koncepcji zintegrowanej sieci tras rowerowych dla województwa opolskiego. Ma ona uporządkować obecny stan infrastruktury rowerowej i rowerowych szlaków w regionie, będzie także podstawą do ustalania przebiegu tras rowerowych oraz do projektowania i realizacji przyszłych inwestycji dotyczących rozwoju infrastruktury rowerowej i promocji transportu niskoemisyjnego. Dlatego też niezwykle ważny jest udział w projekcie mieszkańców województwa, którzy będą zapraszani do konsultacji.
Wypracowana wspólnie koncepcja ma zawierać m. in. wykaz priorytetowych do realizacji inwestycji zapewniających ciągłość bezpiecznych tras rowerowych, miejsc obsługi rowerzystów, miejsc bike&ride oraz spójnego i czytelnego oznakowania. Istotną częścią projektu jest również promocja ścieżek rowerowych, korzystania z nich jako ekologicznej drogi do pracy i miejsc wypoczynkowych oraz zdrowego trybu życia. Koncepcja zintegrowanej sieci tras, która powstanie, ma być podstawą do aplikowania o fundusze unijne w perspektywie 2021+. Do współpracy zostały zaproszone regionalne środowiska rowerowe i samorządy lokalne.