Głównym tematem spotkania z przedstawicielami Ministerstwa Transportu Republiki Czeskiej była współpraca w zakresie transportu. Szczególną uwagę poświęcono planowanym wspólnym inwestycjom drogowym, kolejowym oraz transportowi wodnemu.
Podczas spotkania omówiono także stan dróg uszkodzonych w wyniku powodzi, w tym szczególnie trudną sytuację w Głuchołazach. Uczestnicy dyskutowali o możliwych rozwiązaniach, które pozwolą na odbudowę infrastruktury oraz poprawią jakość transportu w regionie.
Wiceminister Transportu Republiki Czeskiej w Pradze Václav Bernard podkreślił rolę współpracy z Województwem Opolskim w celu pozyskania funduszy unijnych na projekty ochrony przeciwpowodziowej oraz przebudowę obecnej infrastruktury. – Przygotowujemy wspólne projekty i właśnie z tego punktu widzenia ważna jest współpraca i koordynacja. W naszym wspólnym interesie leży to, byśmy wspólnie zyskali finansowanie, dlatego chcemy jak najlepiej wykorzystać środki Unii Europejskiej. Teraz jest dobra okazja i możliwość, abyśmy się zastanowili i podjęli takie działania, które zabezpieczą nas przed sytuacjami, jakie miały miejsce w ubiegłym roku w czasie powodzi. Obecnie przyśpieszeniu ulega wiele projektów dotyczących ochrony przeciwpowodziowej. W przypadku uszkodzonych dróg i linii kolejowych jest możliwość i potrzeba przeprowadzenia, przebudowania ich tak, aby były bardziej odporne na powodzie w przyszłości – mówił wiceminister.
Celem tych rozmów była nie tylko poprawa stanu istniejących dróg, ale także rozwój nowych projektów, które ułatwią wymianę transportową między Polską a Czechami. Wspomniał o tym uczestniczący w spotkaniu członek zarządu województwa Robert Węgrzyn. Wytłumaczył, że omówione zostaną plany dotyczące poprawy połączeń z Czechami, w tym między innymi kwestie związane z homologacją pojazdów i odbudowa dworca kolejowego w Głuchołazach. – Sytuacja popowodziowa wyzwoliła pewne spojrzenie na nasze relacje, jeżeli chodzi o nie tylko te kwestie połączeń, ale w ogóle zacieśnienie współpracy z naszymi sąsiadami z południa, z Czechami. Na pierwszy plan wysuwa się kwestia połączeń kolejowych, ale i również transportu samochodowego, czyli lepszej infrastruktury drogowej. Zarówno o kwestiach kolejowych i tego najbardziej interesującego nas styku, czyli miejscowości Głuchołazy i przejścia granicznego od strony Czech, ale również kwestii związanych z przyszłymi potencjalnymi naszymi działaniami. Pojazdy elektryczne, które zamówiliśmy będą miały podwójną homologację, wpisaliśmy to w specyfikacji właśnie po to, by w przyszłości realizować naszym taborem, naszymi drużynami połączenia z Republiką Czeską. O tych o sprawach infrastrukturalnych, nie tylko związanych z torami, czy przebudową dworca kolejowego w Głuchołazach, ale także o kwestiach transportu drogowego, chcemy rozmawiać z naszymi partnerami czeskimi. Są to rozmowy, które będą miały swój finał później w konkretnych realizacjach projektów – zapowiedział Robert Węgrzyn.
Dyrektor Departamentu Transportu Kraju Morawsko-Śląskiego Ivo Muras wspomniał, że współpraca z Województwem Opolskim jest niezwykle owocna, ponieważ wspólnie mają możliwość realizowania istotnych projektów. – Jako Kraj odpowiadamy za drogi wojewódzkie, natomiast nie za koleje i drogi krajowe. Od 20 lat współpracujemy z Województwem Opolskim, gminami, powiatami, realizujemy wspólne projekty. Tych projektów było co najmniej pięć, obecnie trzy są w realizacji, co jest dla nas bardzo ważne. A jeżeli chodzi o tą nadrzędną sieć drogową, to bardzo nam zależy na linii kolejowej, która jedzie przez Głuchołazy, ponieważ to jest połączenie z Krajem Ołomunieckim i tu byśmy chcieli, aby jej jakość była ulepszona – tłumaczył.
kw