Wspólnie projektujemy przyszłość kolei. Trwają spotkania konsultacyjne w regionach

Opole to siódmy przystanek wojewódzki regionalnego panelu eksperckiego dotyczący Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Centralny Port Komunikacyjny zaprosił do dyskusji samorządowców, władze regionu, spółek oraz ekspertów z dziedzin transportu i planowania przestrzennego. 

Zintegrowana Sieć Kolejowa ma określić, które działania będą optymalne dla poszczególnych odcinków w zakresie inwestycji w nowe linie kolejowe oraz rozbudowę już istniejących. Głównym zadaniem będzie wypracowanie wzajemnych powiązań między poszczególnymi ośrodkami w oparciu o wielkość miast i liczbę ich mieszkańców. Na podstawie uzyskanych wniosków i potencjalnych korzyści powstać ma koncepcja rozwoju sieci kolejowej uzupełniona połączeniami autobusowymi, szczególnie na odcinkach, gdzie prognozowane zainteresowanie połączeniami kolejowymi nie będzie wystarczające. Te działania odnoszą się do perspektywy 2035 plus, czyli tego, co w najbliższych latach ma zadziać się na polskiej mapie komunikacyjnej. Spotkania odbywają się we wszystkich województwach.

Partycypacja i współpraca

Jak przyznają organizatorzy, celem jest, aby Zintegrowana Sieć Kolejowa, czyli plan rozwoju kolei 2035 plus, była przedmiotem konsensusu społecznego, a nie konfliktu. Stąd wieloetapowe, partnerskie i przemyślane konsultacje. – Nie chcemy narzucać żadnych konkretnych rozwiązań. Przychodzimy uzbrojeni w wiedzę merytoryczną, więźby ruchu i dane, ale to tylko element. Równie istotny jest dla nas Państwa głos, lokalne uwarunkowania, które z pozycji biurka w Warszawie niekoniecznie są widoczne. Pozyskujemy wiedzę, aby ją następnie przetwarzać przy udziale Rady Naukowej. Będziemy wracać do Państwa na każdym konkretnym etapie naszych prac – wyjaśnił Paweł Pokora, zastępca dyrektora Biura Wdrażania Strategii oraz Planowania CPK.

Paweł Pleśniar, pełnomocnik zarządu ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej, PKP PLK S.A. przyznał, że do procesu planistycznego zostali włączeni wszyscy, którzy uczestniczą w procesie tworzenia transportu publicznego. – Zbieramy informacje i prosimy o nie włodarzy, samorządowców, drogowców. Chcemy poznać wszystkie pomysły i rozwiązania, które planują samorządy w kontekście węzłów integracyjnych, przesiadkowych, komunikacji autobusowej i drogowej, a także powiązań miedzy koleją i autobusem. Są regiony, gdzie jest i będzie to kluczowe. Chcemy, aby ten system był wygodny, sprawny, aby pierwszym wyborem był właśnie transport publiczny – przekonywał pełnomocnik.

Opolskie ma swoje priorytety

Członek zarządu województwa opolskiego Robert Węgrzyn, mówił o tym, co udało się już zrobić w obszarze kolejowym oraz jakie są priorytety na najbliższe lata. – Inwestujemy w zielony transport jakim jest kolej i cieszymy się, że województwo opolskie może włączyć się w proces tworzenia założeń Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Dzięki współpracy z PKP PLK pociągi między Opolem Głównym a Opolem Zachodnim kursują po dwóch nowych torach. Mieszkańcy Opolszczyzny korzystają również ze zmodernizowanej trasy Kędzierzyn Koźle – Opole Zachodnie. Na opolskich torach pojawi się w ciągu najbliższych  lat docelowo 20 nowych pojazdów typu ELF – to z kolei efekt umowy z bydgoską PESĄ. Za kilka dni ogłaszamy też przetarg na zakup pojazdów spalinowych na linie niezelektryfikowane – zapowiedział.

– Sprawna sieć komunikacji dla regionu położonego pomiędzy tak dużymi aglomeracjami jak Wrocław czy Katowice jest bardzo istotna. Dla mnie osobiście, jako mieszkańca powiatu nyskiego, priorytetowe są oczywiście odcinki Opole – Nysa, Nysa – Brzeg, a także trasa podsudecka. Chcąc planować wykorzystanie potencjału naszego województwa inwestycje w ten obszar są koniecznością. Liczymy na mocne wsparcie ze strony budżetu państwa – przyznał członek zarządu województwa Antoni Konopka.

kk

 

 

Udostępnij wpis:

Nasze serwisy