Wspólna sprawa. Przebudowa Ronda Millenijnego w Kędzierzynie-Koźlu

Bezkolizyjny wiadukt nad zmodernizowanym Rondem Millenijnym w Kędzierzynie Koźlu, to najbardziej promowany wariant przebudowy tego korkującego się skrzyżowania. Droga krajowa zostałaby poprowadzona nad poziomem ronda i miałaby po jednej nitce ruchu z każdej ze stron oraz bezpieczne zjazdy i włączenia do ruchu drogowego.

Cztery warianty przebudowy Ronda Millenijnego zaprezentowano w Kędzierzynie-Koźlu. Wszystkie ze stron czyli przedstawiciele miasta, urzędu marszałkowskiego, projektanta, dyrekcji oddziału opolskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu opowiedziało się za tzw. wariantem trzecim. Różni się on od czwartego, znacznie droższego, którzy przewiduje szerszy czyli 2+2 pasy ruchu na drodze krajowej poprowadzonej wiaduktem. Teraz czas na rozmowy i przygotowanie przetargu związanego z projektem tej znaczącej modernizacji. – W tej sprawie działamy wspólnie zarówno samorząd jak i Ministerstwo Infrastruktury. W 2022 roku wniosek dotyczący przygotowania koncepcji złożył w samorządzie województwa opolskiego radny Robert Węgrzyn. Jest to miejsce, które stresuje nie tylko kierowców z samego Kędzierzyna-Koźla, ale również tych, którzy tą trasę traktują jako tranzyt. Wszyscy jesteśmy zgodni z samą koniecznością zmian i wariantem. Zbudowane będzie rondo turbinowe, ale najważniejszy jest nowy przebieg drogi krajowej po jednym pasie z każdej strony. W tej inwestycji jest trzech partnerów, nie zależy nam na obciążaniu którejkolwiek ze stron – mówi Szymon Ogłaza członek zarządu województwa opolskiego.

Rafał Pydych, dyrektor opolskiego oddziału Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że pozytywnie zaopiniuje samo rozwiązanie i potrzebę przebudowy tego skrzyżowania. – Dwie pierwsze koncepcje związane z jedynie przebudową ronda nie spełnią oczekiwań. Dołożenie dodatkowych pasów niewiele wpłynie na przepustowość. Biorąc pod uwagę natężenie należy brać po uwagę wariant trzeci i czwarty. O samych inwestycjach decyduje Ministerstwo Infrastruktury, wiem, że samorząd województwa będzie składał niezbędny wniosek – mówi Rafał Pydych.

Wyjaśnijmy, że koncepcja pierwsza zakłada średnie rondo turbinowe z segregacją kierunkową. Drugi wariant dodatkowo zakłada na dojeździe do ronda drogą krajową od strony południowej skręt w prawo poza jezdnią ronda z dodatkowym pasem do skrętu w prawo tzw. bypass.

Dodajmy, że Rondo Millenijne to skrzyżowanie dróg: krajowej nr 40 (Al. Armii Krajowej), wojewódzkiej nr 408 (ul Gliwicka) oraz wojewódzkiej nr 423 (ul. Stanisława Wyspiańskiego).

Prezydent Kędzierzyna-Koźla cieszy się z samego spotkania i wniosków. – Każda inwestycja, która pozwoli na zwiększenie przepustowości tego miejsca jest dla nas bardzo ważna. Koncepcja przewiduje, że koszt takiej przebudowy wyniesie ponad 30 milionów złotych. Jesteśmy gotowi na partycypację, ale jakiej będzie ona wysokości zależy od tego co nam powie dokumentacja techniczna – mówi Sabina Nowosielska.

Robert Węgrzyn radny województwa opolskiego, który od początku był zwolennikiem przebudowy tego miejsca jest zadowolony z wyniku przeprowadzonych koncepcji i ostrzega przed zapędami co do podzielenia jej na etapy. – Można przebudować rondo, a później przystąpić w osobnym przetargu do budowy wiaduktu. Doświadczenie mówi, że lepiej takie inwestycje przeprowadzić kompleksowo. Oczywiście wszystko będzie wiązało się z ogromnymi problemami, ale efekt na wiele lat sprawi, że miejsce to będzie przepustowe i bezpieczne. Dla mnie dodatkowo ważne jest to, że koncepcja przewiduje bezpieczne ścieżki rowerowe – mówi Robert Węgrzyn.

Projektant Michał Hoszowski podkreśla, że poprowadzenie ruchu droga krajową spowoduje odciążenie skrzyżowania. Koncepcja zakłada również, to aby utrudnień nie przenosić w inne miejsca miasta – mówi Michał Hoszowski.

Ruch wiaduktem byłby bezkolizyjny, bez styczności z rowerzystami i pieszymi. Samo rondo byłoby turbinowe z dodatkowymi rozwiązaniami bezkolizyjnego przejazdu i dodatkowymi zjazdami.

PW

Udostępnij wpis:

Nasze serwisy