Półmetek inwestycji w Gwoździcach już za nami

Warta blisko 11 mln kompleksowa przebudowa przepustów wraz z rozbudową drogi wojewódzkiej 415 idzie zgodnie z harmonogramem. Odnowionym odcinkiem DW pojedziemy już jesienią.

Drogowcy weszli na plac budowy w połowie maja. Wykonawcą inwestycji jest Bud-Bau Opole sp. z o.o. Teraz kanalizacja deszczowa ukończona jest już w 90%, częściowo pogłębiono i wykonano także wodociąg, wykonano ok. 60% murów oporowych, częściowo przeprowadzono korytowanie drogi i stabilizację gruntu za pomocą środka hydrofobowego. Ponadto ustawiono nowe słupy linii napowietrznej Nn.

 

W ciągu najbliższych trzech miesięcy drogowcy skupią się na przygotowaniu reszty podłoża do wykonania podbudowy oraz pozostałych warstw konstrukcji drogi. Rozebrany zostanie także stary przepust. Powstanie nowy taki obiekt, co wymusza przełożenie wodociągu na wysokości przebudowywanego przepustu, dla którego aktualnie założony jest bypass. W obrębie wspomnianego przepustu zostanie wykonany także mur oporowy. Planowane na najbliższe tygodnie roboty drogowe to m.in. ułożenie warstw konstrukcji drogi oraz ścieżki rowerowej, ułożenie chodnika oraz budowa zjazdów.

Trwają intensywne prace

Jak zauważa członek zarządu województwa Szymon Ogłaza, budowa choć krótka, bo trwająca zaledwie kilka miesięcy, jest dość uciążliwa. – Konieczne było całkowite zamkniecie drogi. Jak widać, wymieniamy tu przepusty, ale wykonana musiała być cała konstrukcja drogi. Prace powinny zakończyć się do końca października. Przyjechaliśmy zobaczyć budowę, to bardzo ciekawa inwestycja. Nie jest to typowa przebudowa drogi. Tak naprawdę zmieniamy to, co jest pod drogą. Przy okazji powstanie oczywiście też komfortowa jezdnia. Myślę, że warto, aby mieszkańcy zobaczyli, jak wygląda taka inwestycja – mówił.

Ten remont to przede wszystkim poprawa warunków bezpieczeństwa użytkowników drogi i mieszkańców Gwoździc. – Poprawi się bezpieczeństwo użytkowników drogi w gminie Krapkowice, ale też mieszkańców województwa. Równolegle biegnie droga krajowa, niedaleko mamy dwa zjazdy z autostrady A4, w związku z tym droga ta jest wykorzystywana nie tylko przez lokalną społeczność – zauważyła wicemarszałek Zuzanna Donath-Kasiura.

Jak szacuje wykonawca, prace są wykonane w ok. 60% i idą zgodnie z harmonogramem. – Wymieniliśmy konstrukcję pod budowę nowej nawierzchni drogowej. Aktualnie stoimy na białej geowłókninie. Pod spodem została wykonana stabilizacja spoiwem cementowym z dodatkiem hydrofobowym, co ma zapobiegać podciąganiu wody kapilarnej. Widzimy też mury oporowe, które będą stanowiły zabezpieczenie skarpy nowo wybudowanej ścieżki pieszo-rowerowej. Na pewno najtrudniejszą częścią inwestycji będzie wykonanie przepustu, czyli obiektu inżynierskiego. Posadowienie tego obiektu będzie wykonywane na palach, to m.in. dużo robót specjalistycznych w postaci ścianek szczelnych, żelbetów i prefabrykatów żelbetowych, które tam zamontujemy – wyjaśnił Tomasz Śmiały, przedstawiciel Bud-Bau Opole.

Wyjaśniając specyfikę budowy dodał, że tak spore koszty, pozornie niewielkiego odcinka, generują roboty specjalistyczne. – Jest sporo rzeczy, których na pierwszy rzut oka nie widać, są pod ziemią. Została przebudowana kanalizacja deszczowa, wodociąg, budujemy kanały technologiczne dla teletechniki, przebudowujemy napowietrzną linię energetyczną, stawiamy inne słupy. Mamy tu dość skomplikowane warunki gruntowe. Występują przewarstwienia torfów, piaski pylaste, które powodują, żeby ten przepust stał, to w ziemię musimy wmontować elementy, które tak naprawdę w konsekwencji nie będą widoczne i niezauważalne dla kierowców – doprecyzował Tomasz Śmiały.

Na drogach nie ma wakacji

Zdaniem Bartłomieja Horaczuka, dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu, wakacje to dobry czas na prace drogowe. Sprzyja pogoda i nieco mniejszy niż zwykle ruch. – Zarządcy dróg starają się wykorzystywać ten czas, kiedy kierowców jest nieco mniej. Nie jesteśmy typowym regionem turystycznym, co nie wiąże się z tym, że cała Polska do nas przyjeżdża. Mamy w tej chwili 10 zadań inwestycyjnych. Największy zakres robót to DW 901 w Zawadzkiem, dwa duże place budów Polska Nowa Wieś – Komprachcice – Wawelno. Mamy tam taką 10 km przebudowę całego ciągu drogowego. Warto wspomnieć tez o odcinku Stobrawa – Łosiów – Kopanie – wymienił. Jak dodał budowa w Gwoździcach jest nietypową sytuacją, gdzie droga z obiektami mostowymi jest przebudowywana w trakcie jednorocznego cyklu. – Pozyskanie ministerialnej dotacji celowej obliguje nas do skończenia inwestycji do grudnia. Panują sprzyjające warunki stabilizacji i układania materiałów związanych z konstrukcją drogi. Największy zakres, to prace z cementem, gdzie prowadzimy betonownia. 20-dniowy czas wiązania tego materiału do pełnej wytrzymałości wymaga stabilnych warunków pogodowych i to nam na szczęście sprzyja – wyjaśnił.

kk (na podstawie materiału ZDW Opole)

 

Udostępnij wpis:

Nasze serwisy