Trzy warianty obwodnicy Namysłowa zostaną poddane konsultacjom społecznym. Jedna z propozycji otrzymała zielone światło od samorządowców zainteresowanych inwestycją, uczestniczących w roboczym spotkaniu, jakie odbyło się w urzędzie marszałkowskim.
Namysłów doczeka się obwodnicy. Jedna z propozycji przewiduje wszystkie uwagi, jakie zostały zgłoszone na etapie przygotowania koncepcji. Chodzi głównie o możliwość rozbudowy cmentarza komunalnego i taki przebieg, który nie będzie blokował rozbudowy osiedli.
Kazimierz Kurowski, który zaprojektował koncepcję obwodnicy Namysłowa podkreśla, że wszystkie trzy warianty przebiegają tak samo do ulicy Oławskiej i cmentarza. Od ulicy Oławskiej do drogi wojewódzkiej 454 warianty się rozchodzą. – Mamy trzy warianty, jeden najbardziej oddalony od zabudowań, drugi ingerujący w tereny przewidziane pod zabudowę jednorodzinną i pośredni. Musieliśmy brać pod uwagę linię wysokiego napięcia, ponieważ jej przesunięcie wiązałoby się ze znaczącym zwiększeniem kosztów budowy obwodnicy – mówi Kazimierz Kurowski. Projektant wyjaśnia, że obwodnica będzie miała ogromne znaczenie dla ruchu krajowego i międzynarodowego. – Projektowana obwodnica Namysłowa znajduje się na ważnym korytarzu dróg województwa opolskiego, łączących strefę przygraniczną w rejonie gmin Prudnik i Głubczyce z północnymi terenami Polski drogami: DW 414 do Opola, z Opola DW 454 do Namysłowa, z Namysłowa (najkrótszą drogą do Koszalina) drogą wojewódzką nr 451 do skrzyżowania z drogą ekspresową S8 w Oleśnicy, z Oleśnicy drogą wojewódzką nr 340 do drogi ekspresowej S5 w Trzebnicy, S5 do skrzyżowania z Autostradą A2 i drogą ekspresową S11 – zachodnia Obwodnica Poznania do Koszalina w województwie Zachodniopomorskim – dodaje Kazimierz Kurowski.
Członek zarządu województwa opolskiego Szymon Ogłaza zaznacza, że to już kolejny etap przybliżający do samej budowy. – Budowa obwodnic jest dobrodziejstwem, ale też rodzi wiele dyskusji. Chcemy, aby od samego początku otwarcie rozmawiać o tych propozycjach i jak najszybciej rozpocząć budowę. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli odetchnąć od uciążliwości tranzytu, znacząco poprawi się bezpieczeństwo ruchu, wpłyniemy na ochronę środowiska, atutem będzie skomunikowanie terenów przemysłowych – mówi Szymon Ogłaza.
Z koncepcji zadowolony jest burmistrz Namysłowa Bartłomiej Stawiarski, który chciałby, aby nowo budowana droga uwzględniała dodatkowo miejsce rekreacji przy niewielkim stawie. – Dla mnie było ważne, aby mieć możliwość rozbudowy cmentarza, by nie było kolizji z działkami budowlanymi. Teraz przygotowujemy się do przetargu na budowę miejsca rekreacji. Chcemy, aby był do tego miejsca bezpieczny dojazd, a obwodnica nie blokowała tego pomysłu – mówi Bartłomiej Stawiarski. Burmistrz dodaje, że z koncepcji zadowoleni są przedstawiciele firm Velux oraz Osadkowski, która chce zbudować centrum logistyczne. – Przebieg obwodnicy jest atutem dla rozwoju tych firm – mówi Bartłomiej Stawiarski.
Entuzjazmu nie kryje radny Namysłowa Jacek Fior. – Wszyscy czekamy na tę obwodnicę. Wszyscy mówimy jednym głosem w tej sprawie. Zależy nam na wyciągnięciu transportu z miasta i poprawie bezpieczeństwa – mówi.
PW
Wariant I
Wariant najdalej odsunięty od Namysłowa posiada skrzyżowanie z DK 39 – ul. Namysłowską w m. Smarchowice Wielkie w odległości 1570 m od skrzyżowania DK 39 z DW 454 w Namysłowie, następnie przebiega po południowo-zachodniej stronie DG 100134 O – ul. Apostoły i łączy się z DW 454 w obrębie Ziemiełowice w odległości 1300 m od skrzyżowania DK 39 z DW 454. Długość obwodnicy w wariancie I wynosi: 7,10 km.
Wariant II
Wariant posiada skrzyżowanie z DK 39 – ul. Namysłowską w m. Smarchowice Wielkie w odległości 1400 m od skrzyżowania DK 39 z DW 454a następnie przebiega wzdłuż DG 100134 O – ul. Apostoły od strony Namysłowa i łączy się z DW 454 w obrębie Ziemiełowice w tym samym miejscu jak w wariancie I-szym. Długość obwodnicy w wariancie II wynosi 6,47 km.
Wariant III
Wariant zbliżony jest do terenu przewidzianego w mpzp pod zabudowę domów jednorodzinnych, posiada skrzyżowanie z DK 39 – ul. Namysłowską w m. Smarchowice Wielkie w odległości 970 m od skrzyżowania DK 39 z DW 454. Łączy się z DW 454 w odległości 700 m od skrzyżowania DK 39 z DW 454.
Długość obwodnicy w wariancie III wynosi: 5,73 km. Przebieg tego wariantu najbliżej Namysłowa ingeruje w tereny planowanej zabudowy mieszkaniowej po południowej stronie drogi krajowej nr 39.