Opolskie parki krajobrazowe – warto je poznać i odwiedzić

Wiedza jest ważna, ale konkurs „Poznajemy Opolskie Parki Krajobrazowe” to skuteczna forma edukacji ekologicznej i przyrodniczej opolskiej młodzieży. W finale wojewódzkim w urzędzie marszałkowskim spotkało się dziewięć najlepszych drużyn uczniowskich.

Młodzież przygotowywała się do konkursu bardzo sumiennie. Pytania były zróżnicowane, poza samą wiedzą teoretyczną sprawdzano znajomość gatunków roślin i zwierząt oraz geografię opolskich parków.

Jak podkreśla członek zarządu województwa Antoni Konopka kształtowanie odpowiednich wzorców w młodym wieku to budowanie postawy na całe życie. Ta wiedza to przede wszystkim przyroda, ekologia, znajomość historii i geografii. – Na co dzień większość z nas nie zwraca uwagi na rośliny, które nas otaczają. Nie zawsze znamy nazwy drzew i krzewów. Nie rozumiemy ich roli w środowisku i ekosystemie. Słyszymy śpiewy ptaków, ale nie potrafimy ich nazwać, nie wiemy jak wyglądają. Umiemy rozpoznać pospolitego wróbla, ale mazurka pomiędzy nimi już nie – mówił. Antoni Konopka jest przekonany, że uczestniczącymi w konkursie uczniami kierowała osobista inwencja, ciekawość zdobywania wiedzy, a nie prośba nauczyciela. – Liczę, że ta wiedza zostanie wykorzystana w kształtowaniu ich osobowości i życiu zawodowym – dodał.

Uczniowie kochają przyrodę!

Drużyna uczniowska z Łąki Prudnickiej, Melania oraz dwie Julie przyznają, że są zadowolone ze swoich odpowiedzi na pytania. – Czytałyśmy książki przyrodnicze, oglądałyśmy zdjęcia, otrzymałyśmy również przydatne materiały od nauczyciela – wyjaśniły. Podobne odczucia po części pisemnej miała Emilia z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 4 z Prudnika. – Posiłkowałyśmy się mapą, atlasami, czytałyśmy przewodniki o parkach krajobrazowych. Niektóre pytania wymagały chwili zastanowienia i głębszej analizy. Mieszkam na terenie jednego parku, także mam go na co dzień. Dzięki przygotowaniom do konkursu dowiedziałam się, jak pozytywnie wpływa na nas przyroda. To możliwość relaksu i dobry sposób na uspokojenie – mówiła uczennica.

Drużynę, która zajęła ostatecznie trzecie miejsce dopingował jej opiekun Wiesław Walendzik z PSP nr 1 ze Zdzieszowic. – Moi uczniowie bardziej stresowali się przed pierwszym etapem, na poziomie „parkowym”. W 8-ej klasie mają dużo zajęć, przed nimi egzamin. Włożyli w konkurs dużo pracy indywidualnej i grupowej. W szkole duży nacisk kładziemy właśnie na ekologię, poznawanie Polski, to dobry kierunek kształcenia. Mieszkamy bardzo blisko Góry św. Anny, często jeździmy tam na wycieczki – przyznał.

Michał Lis ze zwycięskiej drużyny z PSP nr 1 w Zdzieszowicach przygotowywał się najczęściej po lekcjach, wspólnie z kolegami z drużyny materiał powtarzał natomiast w szkole, także z zaangażowaną w przygotowania wychowawczynią. –  Nasza szkoła bardzo często organizuje m.in. sprzątanie świata. Jako uczniowie jesteśmy bardzo za ekologią, a w naszej szkole często odbywają się zajęcia, wykłady nt. ochrony przyrody. Był u nas m.in. gość z PTTK. Ja osobiście miałem problem z pytaniami typowo geograficznymi oraz tymi o innych parkach – wyjaśnił.

Edukacja z lupą w dłoni – zobacz, poczuj, dotknij

Ireneusz Hebda, dyrektor Zespołu Opolskich Parków Krajobrazowych, organizator konkursu zaznacza, że duża część działalności to edukacja przyrodnicza, ale również uwrażliwianie na piękno przyrody i krajobrazu. – Staramy się w tym zachęcać młodzież do wyjścia z czterech ścian, do odejścia od nauki przed komputerem. W skutek m.in. pandemii brakuje elementu edukacji doświadczalnej. Nie ma lepszej edukacji, jak zweryfikowanie tego w terenie, a najlepiej ze specjalistą. Jeśli będziemy starali się przykładową roślinkę rozróżnić samemu w terenie, możemy trochę pobłądzić. Dlatego mamy edukatorów w każdym parku i zapraszamy do nas szkoły – zachęcał.

kk

Udostępnij wpis:

Nasze serwisy