Zaprojektują trzy koncepcje przebudowy Ronda Milenijnego w Kędzierzynie-Koźlu. Wszystko po to, aby zmniejszyć korki w całym mieście. Mimo, że główna droga należy do dróg krajowych, to jednak Zarząd Dróg Wojewódzkich zajmuje się tą inwestycją.
200 tysięcy złotych będzie kosztowała koncepcja przebudowy Ronda Milenijnego w Kędzierzynie-Koźlu. Wykona ją Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe ARCUS 2 z Katowic. Koncepcja zakłada kilka wariantów, a w ostatecznym wyborze pod uwagę będzie brana również opinia mieszkańców. Rondo Milenijne znajduje się na obwodnicy miasta i łączy drogę krajową nr 40, drogę wojewódzką nr 408 oraz drogi gminne.
Członek zarządu województwa Szymon Ogłaza podkreśla, że skrzyżowanie to jest bardzo niebezpieczne i często w tym miejscu tworzą się zatory drogowe. – Już od rana na rondzie jest wzmożony ruch. Tutaj dochodzi do bardzo wielu niebezpiecznych sytuacji. Jesteśmy inicjatorami tego przedsięwzięcia. Cały czas modernizujemy naszą drogę wojewódzką, ale głównym ciągiem jest droga krajowa nr 40. Będziemy musieli wspólnie wybrać rozwiązanie przygotowane przez ekspertów – mówi.
Projektant Michał Hoszowski zapowiada, że na początku przeprowadzony będzie pomiar ruchu. – Będziemy badać kierunki największego natężenia. To będzie podstawą do rozwiązań projektowych. Naszym celem jest udrożnienie nie tylko ruchu w tym miejscu, ale również na innych odcinkach tej drogi – informuje. Jedną z koncepcji jest dwupoziomowy węzeł drogowy.
Bartłomiej Horaczk, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu dodaje, że badane warianty upłynnienia ruchu dadzą ostateczne rozwiązanie i to będzie podstawą do projektu budowlanego. – Znajdujemy się przy drodze krajowej, ale w związku z tym, że oś północ południe stanowią drogi wojewódzkie i łączą się z autostradą, jest to dla nas bardzo ważna trasa. Chcemy, aby ten ruch lokalny był płynny. To jest ogromne wyzwanie – mówi.
W pobliżu ronda znajdują się firmy i centra handlowe. Potrzebę tego rozwiązania od dawna podkreślał Robert Węgrzyn radny województwa opolskiego. – Od wielu lat mieszkańcy zwracają uwagę na to rondo. Sam z niego korzystam. Tutaj jest zawsze bardzo duży ruch. Przekonywałem władze wojewódzkie, aby zająć się tym problemem. Korki tutaj zwiększają się jeszcze bardziej, gdy jest np. wypadek na autostradzie A4. Droga jest również dojazdem do wielu zakładów, np. do Azotów – mówi Robert Węgrzyn.
Droga krajowa nr 40 prowadzi od Pyskowic aż do granicy z Czechami w Głuchołazach. W Kędzierzynie-Koźlu droga ta służy mieszkańcom jako obwodnica miasta. Projektując rondo, trzeba również wziąć pod uwagę analizę środowiskową w zakresie akustyki oraz przyrody. Przygotowana zostanie koncepcja dla przebudowy mostu nad Kłodnicą,
Radna województwa opolskiego Brygida Kolenda-Łabuś zwraca uwagę na poprawę bezpieczeństwa. – Szkoda, że kiedy drogi krajowe projektowały to rondo, nie wzięły pod uwagę rozwiązania turbinowego. To moim zdaniem zniwelowałoby wiele problemów, z którymi musimy się dziś zmierzyć. Tutaj dochodzi do wielu stłuczek, wśród kierowców jest nerwowa atmosfera. Każdego dnia znacząco przez korki wydłuża się dojazd do szkół i firm. Zgłaszając potrzebę rozwiązania tych problemów, kierujemy się troską o mieszkańców– dodaje Brygida Kolenda-Łabuś.